10 Câu Trả Lời “Ăn Điểm” Xuất Sắc Khi Đi Phỏng Vấn Tiếng Anh

Được mời tham gia vòng phỏng vấn có nghĩa là bạn đã bước đầu tạo được ấn tượng với nhà tuyển dụng. Chính vì vậy, trong buổi phỏng vấn, cách bạn trả lời các câu hỏi rất quan trọng. Bạn phải nổi bật hơn các đối thủ cạnh tranh bằng những câu trả lời thông minh và gây ấn tượng nhất.

Vì vậy, việc chuẩn bị những câu trả lời ấn tượng sẽ giúp bạn có cơ hội trúng tuyển vào những công ty lớn. Dưới đây là 10 câu hỏi “hóc búa” mà nhà tuyển dụng thường hỏi cùng một số gợi ý giúp bạn “ghi điểm”!

1. HÃY KỂ CHO TÔI NGHE VỀ BẠN? – TELL ME ABOUT YOURSELF

NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO:

  • Đưa ra câu trả lời ngắn gọn và có liên kết giữa công việc của bạn và vị trí ứng tuyển
  • Tìm ra những điểm quan trọng nhất của vị trí ứng tuyển (kinh nghiệm, kiến thức, khả năng lãnh đạo…)
  • Sử dụng cấu trúc Present – past – Future

KHÔNG NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO?

  • Kể câu chuyện cuộc đời bạn
  • Đưa ra các kinh nghiệm không phù hợp khi bạn chuyển ngành.
GOOD ANSWER:

I’m an innovative HR manager with 8 years of experience managing all aspects of the HR function — from recruiting to training to benefits — for Fortune 500 companies. Before, I have spent the six years developing my skills as a customer service manager for ABC Inc, where I have won several performance awards and been promoted twice. Although I love my current role, I feel I’m now ready for a more challenging assignment and this position really excites me.

2. ĐIỂM MẠNH CỦA BẠN LÀ GÌ? WHAT ARE YOUR GREATEST STRENGTHS?

NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO:

  • Đọc kĩ JD để tìm ra nhà tuyển dụng cần người có điểm mạnh như thế nào
  • Nếu công việc đòi hỏi về khả năng lãnh đạo, hãy thể hiện vai trò lãnh đạo nhóm hay dự án trước đây của bạn.
  • Kể 1 câu chuyện thể hiện điểm mạnh sẽ giúp câu trả lời thú vị và ấn tượng hơn.

KHÔNG NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO?

  • Liệt kê ra tất cả điểm mạnh không liên quan tới công việc
  • Đừng tỏ ra quá khiêm tốn, vì bạn đang phải “bán thân” trong cuộc phỏng vấn.
GOOD ANSWER:

My greatest strength is my people skills. Part of that comes from my ability to maintain strict levels of confidentiality. At my last company, we worked with several large corporate clients. For a significant industry event, my supervisor asked me to book travel arrangements.

The task required me to form relationships with other admin assistants. I also had access to sensitive information. I earned the trust of both internal and external executives. They heard that I was the preferred point of contact for their assistants. They praised me for my discreteness and excellent written communication skills. They also noticed that I am Internet savvy. I booked the best deals without compromising on quality. After the event, my supervisor chose me to coordinate travel arrangements. So, I continued to work from then on with our executives and our largest confidential clients.

3. ĐIỂM YẾU CỦA BẠN LÀ GÌ? – WHAT ARE YOUR WEAKNESSES?

NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO:

  • Nói về điểm yếu không liên quan tới công việc
  • Nói về những điểm yếu mà bạn đã tìm cách vượt qua

KHÔNG NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO:

  • Trả lời thành thật về những điểm yếu bản thân
  • Trả lời kiểu ngoại giao “Điểm yếu của tôi là cầu toàn….”
GOOD ANSWER:

I have two greatest weaknesses. The first is my inability to share responsibilities. The second is remaining patient during group projects. I want to be in control. I don’t trust others with work I know I can do better. So, if I have to share a task, I lose my patience when I suspect that the other person isn’t doing it right. I’ve discussed these weaknesses with my supervisor as areas I’d like to improve. We’ve set up a timeline and goals for me to achieve. I’ve enrolled in several team building workshops and a volunteer group. I’m learning to let go and trust others. My supervisor complimented me on my progress.

4. TẠI SAO CHÚNG TÔI LẠI PHẢI THUÊ BẠN? – WHY SHOULD WE HIRE YOU?

NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO:

  • Chứng tỏ tất cả điểm mạnh và kinh nghiệm của bạn phù hợp với công việc
  • Thể hiện hiểu biết của bạn về thị trường, công ty và cách vận hành công việc đang ứng tuyển
  • Sử dụng những thành tựu trước đây để chứng minh khả năng của bản thân.
  • Sử dụng công thức STAR

KHÔNG NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO:

  • Đưa ra các câu hỏi chung chung và không có định hướng
  • Trả lời lại bằng một câu hỏi “Why shouldn’t you hire me?”
GOOD ANSWER:

I have almost ten years of experience as a Mechanical Engineer. I spent the bulk of those years working in multidisciplinary groups. I’m often chosen to head up projects thanks to my excellent communication skills. I’m most proud of the work I did on my former design team. Our task was to draw up blueprints using BIM software for a LEED certified office building.

My work involved coordinating with the architect to find energy saving solutions. The challenge was to balance design elements with the necessary technical elements. The end goal was to create an energy-efficient building. I spearheaded a coordinated approach to the project. I ran several energy simulations for the building. We then made changes as the need arose until we balanced the plan. We then implemented other engineering elements one by one, taking a step-by-step approach. The result was that we presented a design that led to a Gold LEED rating. The initial concept was to aim for a Silver rating. The design also won a Best Office & Business Development award at MIPIM.

I noticed you only employ 200 people across two locations. Most of the projects you handle are local. Are you looking to expand on the market? Are the teams close-knit?

5. TẠI SAO BẠN RỜI CÔNG VIỆC CŨ? – WHY DID YOU LEAVE YOUR LAST JOB?

NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO:

  • Nếu bạn tự nguyện nghỉ việc, hãy nói lí do tại sao – thể hiện sự tôn trọng đối với công ty cũ và nói rằng đó là một quyết định khó khăn cho bạn
  • Nếu bạn bị sa thải, hãy đưa ra lí do ngắn gọn và nhận trách nhieệm ề bản thân mình.

KHÔNG NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO:

  • Nói xấu sếp cũ và đồng nghiệp cũ
  • Nói về các vấn đề nhạy cảm của công ty như tiền lương, giờ làm….
GOOD ANSWER:

The position I held previously was stagnant and there weren’t any opportunities for growth within the company. I strive for continuous improvement and career growth, so it’s important to me that I find that in my next position.

6. TẠI SAO BẠN MUỐN LÀM Ở ĐÂY? – WHY DO YOU WANT TO WORK HERE?

NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO:

  • Nói về sự phù hợp và những gì bạn mong muốn đóng góp hay thể hiện cho vị trí đang ứng tuyển.
  • Nói về những điểm nổi bật của sản phẩm và sự liên quan của kinh nghiệm/khả năng của bạn để phát triển/tăng doanh thu cho sản phẩm.

KHÔNG NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO:

  • Nói về những lợi ích bạn nhận được (tiền lương, trợ cấp….)
  • Nói về việc bạn muốn làm cho công ty để tích lũy kinh nghiệm.
GOOD ANSWER:

It really appeals to me that you run this business with minimal staff because that means you have the most effective people working for you. I’m the type of person who enjoys wearing many hats, and working here would suit my ideal work ethic and allow me to feel like I’m making an impact in this company with my innovative ideas and creative strategies.

7. MỤC TIÊU NGHỀ NGHIỆP CỦA BẠN TRONG 5 NĂM TỚI? – WHERE DO YOU SEE YOURSELF IN 5 YEARS?

NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO:

  • Thể hiện một kế hoạch cụ thể cho vị trí apply và cách bạn mong muốn đạt được vị trí đó.
  • Trả lời một cách thực tế, không thể hiện bản thân quá mức.

KHÔNG NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO:

  • Tự tin thái quá (từ vị trí executive lên director…)
  • Thể hiện bạn mong muốn vị trí này quá mức
GOOD ANSWER:

In five years I’d like to have an even better understanding of this industry. Also, I really love working with people. Ultimately, I’d like to be in some type of managerial role at this company, where I can use my people skills and industry knowledge to benefit the people working for me, and the company as a whole.

 

8. THÀNH TỰU LỚN NHẤT CỦA BẠN LÀ GÌ – WHAT IS YOUR BIGGEST ACCOMPLISHMENT?

NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO?

  • Lựa chọn thành tựu tốt nhất của bạn có liên quan tới vị trí đang apply
  • Sử dụng STAR method để có cấu trúc phù hợp nhất.

KHÔNG NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO?

  • Sử dụng thành tựu cá nhân, trừ phi đó là điều duy nhất bạn có thể nghĩ ra
  • Sử dụng các thành tích mà bạn không phải là nhân vật chính
GOOD ANSWER:

As an entry‐level consultant I was able to land a huge account that ended up being a game‐changer for the company. I worked with that client oneon‐one for several months, boosting the company’s reputation.

9. KỂ LẠI MỘT THỜI ĐIỂM KHÓ KHĂN VÀ CÁCH BẠN VƯỢT QUA – DESCRIBE A DIFFICULT PROBLEM YOU HAVE FACED AND HOW DID YOU OVERCOME IT?

NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO?

  • Thể hiện rằng bạn có khả năng xử lí vấn đề xảy ra trong công việc đang ứng tuyển
  • Kể chuyện có thứ tự rõ ràng: tình huống, vấn đề, vai trò bản thân, các xử lí, kết quả, bài học.

KHÔNG NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO?

  • Kể xấu về những nhân vật có trong câu chuyện
  • Kể câu chuyện cá nhân, trừ khi bạn không có gì để kể.
GOOD ANSWER:

We were getting a lot of complaints about late deliveries. I met with the staff involved in the customer delivery department and discovered that the problem seemed to be with the stock coming through on time. I investigated and found that requests for new inventory were not been processed fast enough. The backlog was in the orders department as they were not following up adequately with the suppliers. A system for regular follow up was quickly implemented. This sorted out the stock problems and finally the delivery staff were able to meet their deadlines.

10. BẠN CÓ MUỐN HỎI THÊM GÌ KHÔNG? – DO YOU HAVE ANY QUESTIONS FOR US?

NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO?

  • Đặt các câu hỏi về mục tiêu cho vị trí ứng tuyển để thể hiện sự hứng thú của bạn
  • Đặt các câu hỏi gợi ý về những việc bạn có thể làm cho công ty.

KHÔNG NÊN TRẢ LỜI NHƯ THẾ NÀO?

  • Không có câu hỏi nào trong đầu
  • Hỏi các câu hỏi về quyền lợi và lương thưởng nếu người phỏng vấn chưa đề cập tới.
GOOD ANSWER:

What would you say is the most important quality an employee of this company should possess?In my research of your company, it seems like the future is part of your culture. What would you say is the future of the company and where do you see this company in the next 5‐10 years?What is the day‐to‐day routine like for this position?

Theo impactus.com.vn

tin đã đăng